sâmbătă, 12 martie 2011

Tragedy of the Commons: manevra chinezească

Am vorbit într-un post mai vechi despre tragedia bunurilor comune, adică despre cum interesul personal sacrifică interesul comun, ducând până la urmă la pierderi personale. Ei bine, chinezii au luat conceptul ăsta şi l-au întors cu mare fineţe împotriva Vestului.

Imaginaţi-vă că sunteţi un mare producător de autoturisme -- să zicem de pildă că sunteţi BMW. Odată ce China a început să-şi deschidă graniţele, ar fi firesc să vă gândiţi ce grozav ar fi să vindeţi maşini germane chinezilor -- o piaţă uriaşă, chiar dacă în prezent nu sunt extrem de bogaţi. China însă are nişte legi nu tocmai prietenoase cu invesitorii străini -- nu vii în China cum vii în România, să-ţi deschizi o prăvălie şi să începi să imporţi maşini din Germania. Nu: în China, dacă vrei să vinzi maşini, trebuie mai întâi să le produci în China. Nici asta n-ar fi foarte rău, doar că nici firmă străină n-ai voie să faci -- trebuie să ai un partener chinez, şi încă unul cu un procent semnificativ.

Nu sună prea grozav, însă dacă nu faci tu asta, atunci o s-o facă General Motors, sau Toyota, sau Renault, sau oricare dintre jucătorii cu care te compari. Cu alte cuvinte, chinezul te poziţionează fix în mijlocul unei tragedii a bunurilor comune: dacă nu exploatezi tu piaţa chinezească atunci o va face altcineva -- iar tu îţi măsori rezultatele după dividendele de anul ăsta, deci trebuie să-ţi faci şi tu fabrică în China, fiindcă altfel se cheamă că pierzi în faţa competiţiei.

Aşa că-ţi deschizi fabrică BMW în China, în 2003 (în parteneriat cu chinezii, se-nţelege). Şi-ţi merge bine (în 2010). Doar că în câţiva ani, chinezul, lucrând ani de zile cot la cot cu angajaţii tăi, învaţă să producă maşini pe care să le exporte la rândul lor.1 Şi, de unde ai vrut să vinzi maşini germane în China, ai să vezi cum o să vândă ei maşini chinezeşti în Germania. Şi toate astea pentru că nu ai putut să nu intri pe piaţa chinezească fiindcă altfel ar fi intrat altcineva. Exact ca fermierul care distruge păşunea fiindcă altfel o distruge altcineva şi ca vecinul care se încălzeşte la aragaz pentru că altfel se va încălzi altcineva.

1 The Rise of China’s Auto Industry and Its Impact on the U.S. Motor Vehicle Industry: "In 2005, China became a net exporter of vehicles for the first time, with 172,800 export units. Since then, the country’s motor vehicle exports have been growing. According to China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), China exported a total of 617,900 units in 2008, of which 56% were passenger vehicles"

0 comentarii:

 
Copyright 2013 Rahat Rece